|
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Anita Albers
|
Geplaatst: vr sep 05, 2003 7:06 am Onderwerp: Praktijkervaring met een Iederwijsschool? |
|
|
Hallo,
Heeft iemand praktijkervaring met een Iederwijsschool? De laatste tijd hoor ik steeds meer over deze vorm van onderwijs. Waarschijnlijk wordt er hier in de buurt ook een opgestart. Wij vragen ons af of dit een goed alternatief kan zijn voor onze dochters en zijn dan ook erg benieuwd naar ervaringen.
Anita Albers |
|
| Naar boven |
|
 |
ineke
|
Geplaatst: vr sep 05, 2003 7:22 am Onderwerp: Re: Praktijkervaring met een Iederwijsschool? |
|
|
Mijn vriendin heeft vier dagen ervaring met een dergelijke school.
Daarna was haar kind niet langer welkom.
Enige tijd daarna kwam de vraag van de school of ze het adres van haar door mochten geven aan andere ouders van een hoogbegaafd kind.
Dit kind was ook niet aangenomen.
Dus ik weet het niet,.......misschien zijn er mensen met positieve ervaringen, maar dit was dus een negatieve ervaring helaas. |
|
| Naar boven |
|
 |
Chris
|
Geplaatst: zo sep 07, 2003 8:25 am Onderwerp: Re: Praktijkervaring met een Iederwijsschool? |
|
|
Hoi Anita,
Praktijk ervaring heb ik niet, maar heb wel een initatieven dag bezocht in Soest. Het is mij heel erg tegen gevallen. Het wordt allemaal heel mooi voorgespiegeld,(in de informatie boekjes en op de websites) hoewel ik heel sterk mijn bedenkingen had i.v.m de aansluiting naar het VO.(dat zou allemaal geen probleem zijn, maar volgens mij hebben ze er hier in Nederland nog geen ervaring mee) Ik vond het daar een beetje een rommeltje, en kreeg heel sterk een hippie gevoel. Het sprak mij niet aan. Ik vind het jammer dat er niet een soort onderwijs is dat ergens in het midden ligt van het iederwijs systeem, en het regulier onderwijs. Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening.
Ik zou gewoon een keer een bezoek brengen aan een iederwijs school, dan kom je er vanzelf achter of het bij jullie past, of niet.
Ineke, wat was de reden dat het kind van jouw viendin niet meer welkom was op die school? Paste het kind niet in het systeem? Ze promoten heel sterk dat Iederwijs onderwijs voor elk kind geschikt is.
Groeten,
Chris |
|
| Naar boven |
|
 |
ineke
|
Geplaatst: zo sep 07, 2003 9:36 am Onderwerp: Re: Praktijkervaring met een Iederwijsschool? |
|
|
Hoi Chris,
Het kind van mijn vriendin vond het er geweldig.
Het was dan ook een enorme teleurstelling dat na vier dagen door de school werd besloten om het niet aan te nemen.
De beslissing of een kind aangenomen wordt is dat iedereen het moet zien zitten of in ieder geval de meerderheid.
En dan valt een kind dat anders is al snel af.
Men was onvoldoende in staat dit kind te begeleiden.
Opvallend was dat de school contact opnam met mijn vriendin toen een volgend hb kind ook geweigerd werd. De vraag van de school was om deze mensen te helpen met het zoeken van een oplossing.
Ik ben werkelijk benieuwd naar ervaringen van andere mensen zowel positief als negatief. |
|
| Naar boven |
|
 |
Anita Albers
|
Geplaatst: ma sep 08, 2003 7:10 am Onderwerp: Re: Praktijkervaring met een Iederwijsschool? |
|
|
Hallo Ineke en Chris,
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben ook verbaasd over het afwijzen van dat meisje! Voor zover ook ik begrepen had zou een Iederwijsschool inderdaad voor elk kind toegankelijk zijn ( wat natuurlijk zo wie zo niet helemaal het geval kan zijn, want er hangt toch een behoorlijk prijskaartje aan).
Onlangs heeft mijn echtgenoot een informatieavond bijgewoond.
Het gaat hier om een school die nog in oprichting is, waarbij het de bedoeling is dat er leerlingen van 4 tot en met 18 terecht kunnen. Eventuele aansluitingsproblemen met het VO zijn in dit geval niet aan de orde. Vooral dit laatste spreekt ons aan, omdat onze jongste dochter versneld wordt en dus al met (als 1 versnelling voldoende zal zijn) net 11 op het VO zou komen.
Wij zijn van plan binnenkort bij een andere (al enige jaren lopende) Iederwijsschool rond te gaan kijken om zelf een beter beeld te kunnen vormen. Ik hoop dat er nog reacties gaan komen van mensen die al enige tijd ervaring hebben met deze onderwijsvorm.
Groeten, Anita |
|
| Naar boven |
|
 |
Chris
|
Geplaatst: ma sep 08, 2003 7:46 am Onderwerp: Re: Praktijkervaring met een Iederwijsschool? |
|
|
Hoi Anita,
Oké, het probleem met aansluiting op het VO heb je dan niet, maar er komt ongetwijfeld een vervolg opleiding, hoe zit het met de aansluiting daar? Ze gaan ervanuit dat een kind zelf weet wat hij daarvoor moet doen, maar werkt dat voor elk kind?
Stel dat een kind naar de Universiteit wil, dan heb je daar toch minstens VWO voor nodig, zijn er leerkrachten in het iederwijs onderwijs die daarvoor bevoegd zijn? Hoe zit dat met examens? Staatsexamen of zo? Ik weet het niet hoor, het zijn gewoon vragen die in me op komen. Ik heb nog geen voorbeelden kunnen vinden. (misschien ben ik wel te sceptisch)
Ik hoop ook dat er nog meer reacties komen.
Groeten,
Chris |
|
| Naar boven |
|
 |
El
|
Geplaatst: ma sep 08, 2003 2:44 pm Onderwerp: Re: Praktijkervaring met een Iederwijsschool? |
|
|
| Over Iederwijs zijn op het forum van Ouders Online al meerdere (kritische) discussies gevoerd. Misschien kan je in het archief van OO kijken voor meer informatie. El |
|
| Naar boven |
|
 |
Anita Albers
|
Geplaatst: di sep 09, 2003 6:47 am Onderwerp: Re: Praktijkervaring met een Iederwijsschool? |
|
|
Hallo El en Chris,
El, bedankt voor je tip. Ik ga zeker even kijken bij Ouders Online.
En voor Chris: Ik denk dat het goed is om kritisch te zijn. Wij zullen ook zeker meer informatie verzamelen voor we een keuze kunnen maken waar we (helemaal) achter staan.
De Iederwijsscholen gaan er inderdaad vanuit dat een (ouder) kind zelf kan informeren wat er nodig is om een bepaalde opleiding te gaan volgen en dat er dan vanuit de school geholpen kan worden eventuele hiaten in de kennis op te vullen. Via staatsexamens zou het kind aan de benodigde diploma's kunnen komen.
Het klinkt allemaal mooi, maar ook ik heb geen idee hoe dit in de praktijk gaat. En, zoals jij ook al noemt; of elk kind hiertoe in staat zal zijn?
We blijven verder zoeken.
Groetjes, Anita |
|
| Naar boven |
|
 |
|