terug naar forumoverzicht terug naar forumoverzicht

vr sep 10, 2010 6:19 pm

InloggenInloggen RegistreerRegistreer ProfielProfiel FAQFAQ ZoekenZoeken GebruikerslijstGebruikerslijst http://www.omnino.nlwebsite OMNINO

Discussiepagina over kinderen terug naar forumoverzicht Pagina 1 van 1
Plaats Reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ria

BerichtGeplaatst: ma sep 08, 2003 7:37 pm    Onderwerp: Ervaren opvoeders moeten vertellen hoe het moet ????

Zoals ik al eerder op dit forum heb vermeld, heeft onze zoon van 3 het niet naar zijn zin op de peuterspeelzaal. Na lang aarzelen heb ik vanmorgen de juf eens gevraagd naar hun ervaringen. Even in het kort haar reactie: ze krijgen geen vat op hem, soms zetten ze hem dan maar op een stoeltje (???als straf????), ze hadden het er al eens onderling over gehad hulp in te schakelen (VTO-team, observeren) maar konden dit niet doen zonder overleg met de ouders. Ze informeerde of ik wel vat op hem heb en hoe ik dat doe. Mijn antwoord was ongeveer zo: gewoon netjes vragen of hij iets (duidelijk benoemen) niet meer wil doen, na een paar keer vragen ingrijpen, uitleg waarom iets dan niet mag. (Dus niet botweg "nee" zeggen of op barse toon te kennen geven dat iets niet gewenst is). Dit houdt niet in dat hij een voorbeeldig peutertje is, maar zelf vind ik wel dat mijn aanpak uitwerking heeft. Vooral die uitleg is naar mijn idee belangrijk.
Verder informeerde ze of het niet gewoon uitproberen van mijn zoontje was, door te zeggen dat hij niet naar de peuterspeelzaal wil. De juf gaf aan dat hij wel leuk speelt en de hele tijd bezig is. Zelf merken ze dus niet aan hem dat hij het niet naar zijn zin heeft.
Het bevreemd mij dat ze nu pas iets tegen mij zeggen omdat ik er naar vraag, terwijl ze er onderling duidelijk over gesproken hebben dat er probleempjes zijn.

Wat ook bij mij naar boven komt is het feit dat de leidsters (ze doen dit echt al jáááren, ik schat ze ergens rond de 50 jaar en hebben zelf ook kinderen) eigenlijk ervaren opvoeders zouden moeten zijn, maar dus aan mij gaan vragen hoe ik dat doe ?
De juffrouw gaf in het gesprek wel te kennen dat onze zoon erg wijs was en straks op de basisschool wel in de juiste klas terecht moet komen, omdat er anders problemen kunnen ontstaan. Ik heb het gesprekje overigens wel als positief ervaren, maar toch bekruipt me het gevoel dat ik het vreemd vind dat ze niet met hem om kunnen gaan (althans, zo komt het nu op mij over) en mij min of meer advies vragen.
Schijnbaar loopt hij niet mee in het gareel en krijgen ze niet van hem gedaan wat ze willen. Ze zullen hem zien als een dwarse, eigenwijze peuter en waarschijnlijk net een graadje erger dan de gangbare dwarse eigenwijze peuter omdat ze het al hadden over hulp inschakelen. Ik ben me ervan bewust dat onze zoon geen gemakkelijke peuter is, maar de laatste maanden is hij enorm in zijn voordeel veranderd, rustiger en gewilliger. Dit beaamt mijn moeder ook.

Ben ik nu gek of herkennen jullie iets hiervan ?
Vast bedankt voor jullie reacties.

Ria
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
marieke

BerichtGeplaatst: di sep 09, 2003 8:21 pm    Onderwerp: Re: Ervaren opvoeders moeten vertellen hoe het moet ????

Hallo Ria,
Wat bedoel je precies met ; herkennen jullie hier iets van? Van zijn gedrag of van de reactie van de psz-leidsters?

Op zich vind ik het juist heel goed dat ze aan jou vragen hoe je met hem omgaat. Hun ervaring als leidster en moeder wil nog niet zeggen dat ze alles weten en juist uit de vraag blijkt een stuk ervaring. Als ze weten hoe jij met hem omgaat en of dat werkt hoeven ze 1; het wiel niet meer uit te vinden en kunnen ze 2; aansluiten bij jullie handelswijze.
Wel is het vreemd dat ze jou daar nog niet eerder over aangesproken hebben. Dat hadden ze natuurlijk wel moeten doen en het is jammer dat ze het hebben nagelaten.

Je zou ze kunnen verwijzen naar info over HB-peuters op de peuterspeelzaal, speciaal geschreven voor leidsters (op internet verkrijgbaar). En waarom zouden ze niet het VTO inschakelen. Op die manier kan er vroegtijdig onderkend worden of hij inderdaad HB is en hoe ze ermee om kunnen gaan op de psz. Dat heb je dan alvast voor op de basisschool. Of ben je zelf tegen testen?

Hebben ze zelf gezegd dat ze hem dwars en eigenwijs vinden? Op dit forum blijkt duidelijk genoeg dat HB-kinderen vaak wat extra en andere aandacht behoeven. Aangezien hij al drie is is het misschien niet zo vreemd dat het wat moeilijk loopt op de psz (toe aan school?), zeker als de leidster niet veel van HB afweten. Wat info hierover is misschien al voldoende om hun wat duidelijkheid te kunnen verschaffen in het gedrag van je zoon.

Kortom probeer niet te snel te denken dat een leidster maar alles moet weten. Oke, het zou wel prettig zijn als ze iets van HB afweten en het kunnen herkennen en dan op z`n minst nazoek doen naar evt. problemen en oplossingen die hier mee samenhangen. Misschien kun jij ze daarbij helpen?

Succes met de psz en je zoon, ik hoop dat jullie tot een oplossing komen zodat je zoon ook nog een poosje met plezier naar de psz kan!
Groetjes Marieke
Gertie

BerichtGeplaatst: wo sep 10, 2003 7:15 am    Onderwerp: Re: Ervaren opvoeders moeten vertellen hoe het moet ????

>Je zou ze kunnen verwijzen naar info over HB-peuters op de peuterspeelzaal, speciaal geschreven voor leidsters (op internet verkrijgbaar). <

Kun je misschien aangeven waar dat te vinden is. Ik heb zelf ook een peuter op de speelzaal en zou het zeer interessant vinden om tekst en uitleg te vinden die speciaal voor leidsters geschreven is.

Gertie
Naar boven
marieke

BerichtGeplaatst: wo sep 10, 2003 7:50 am    Onderwerp: Re: Ervaren opvoeders moeten vertellen hoe het moet ????

Hallo Gertie,
Ja, natuurlijk, dat is bij Stichting Plato.
De direkte link is http://www.plato.caiw.nl/_private/uitframe.htm

Als dat niet lukt dan via http://www.plato.caiw.nl en dan onder het kopje informatie vind je alle info-pakketten.
Succes, groetjes Marieke
Ria

BerichtGeplaatst: wo sep 10, 2003 6:55 pm    Onderwerp: Re: Ervaren opvoeders moeten vertellen hoe het moet ????

Marieke,

Bedankt voor je reactie. Ik bedoelde niet zozeer eigenlijk het gedrag van mijn zoontje of de leidsters, maar inderdaad meer het feit dat ik het vreemd vind dat ze me hier over pas vertellen als ik er zelf naar informeer, omdat mijn zoontje al maanden aangeeft het niet leuk te vinden op de psz.

Eerder heb ik al eens voorzichtig gevraagd of ze ook vonden dat hij een ontwikkelingsvoorsprong had, omdat de cb-arts en een arts van het VTO team dit al wel hadden bevestigd. Ik bleef echter maar bevestiging zoeken, omdat ik steeds zo twijfelde. De leidsters zouden wat dingetjes met hem gaan doen, vertelde ze toen, maar daarna heb ik nooit meer wat vernomen. Omdat ik nu erover begon dat hij het niet naar zijn zin heeft, vertelde de leidster wel dat ze hem zo goed bij vond en verder gaf ze aan dat hij straks op de basisschool wel in de juiste klas terecht moet komen, omdat er anders problemen kunnen ontstaan.
Zoals ik al aangaf, vond ik het wel een positief gesprek, alleen zo jammer dat ik er zelf over moet beginnen en dan nog allerlei dingen hoor die er spelen.
Ik vind het ook wel positief dat ze mijn manier van aanpak willen weten, alleen waarom dan nu pas ?

Ik durf zelf niet goed aan te dringen bij de leidsters dat ze eens meer over dit onderwerp lezen. Ik voel me al zo'n bemoeial. Ik weet wel dat ze sinds begin dit jaar gefuseerd zijn en vanaf nu allerlei cursussen moeten gaan volgen (voor het eerst). Mogelijk dat dit soort zaken dan ook aan de orde komen.
Ik heb me wel voorgenomen over een poos weer te informeren hoe het gaat en ik ben er niet op tegen dat ze hulp inschakelen. Juist niet, want zelf heb ik ook al eens eerder telefonisch contact opgenomen met het VTO-team voor advies. Deze arts zei ook wel dat ik hem kon laten testen, maar dat er een hele lange wachtrij was.

Eerlijk gezegd zou ik ze ook graag de informatie die ik tot op heden zelf gelezen heb, laten lezen, maar door andere, helaas, negatieve verhalen (overigens niet met betrekking tot een ontwikkelingsvoorsprong) kan ik me daar niet toe zetten. M.a.w. de leidsters zijn niet altijd even geliefd bij de ouders: nieuwe kinderen die aan hun lot worden overgelaten als ze huilen, kinderen helemaal onder de poep. Ik vermoed dat ze geen of weinig aandacht schenken aan individuele kinderen en mijn zoontje vraagt inderdaad veel aandacht door veel te vragen en veel te willen weten. En ik begrijp ook dat het moeilijk is om 16 of 17 kinderen de aandacht te geven die ze verdienen en daarom wilde ik ook niet vragen om speciale aandacht voor mijn zoontje. Ieder kind verdient evenveel aandacht uiteindelijk.
Door al die andere verhalen die ik van ouders hoor, zat het me allemaal een beetje hoog. Anderzijds moet ik me niet laten leiden door de negatieve verhalen van anderen.

Een lichtpuntje: vandaag is mijn zoontje weer naar de psz geweest en raad eens wat hij vroeg ? "Wanneer mag ik weer naar de peuterspeelzaal ? Vanavond ?"
Leuk, hé ? Dat is voor het eerst dat hij zoiets zegt.

Bedankt voor je tijd en aandacht. Ik zal zeker proberen een positieve oplossing te vinden, mochten de problemen aanhouden.

Ria
Naar boven
marieke

BerichtGeplaatst: di sep 16, 2003 8:14 pm    Onderwerp: Re: Ervaren opvoeders moeten vertellen hoe het moet ????

Hallo Ria,
Wat jammer dat de psz-leidster niet veel inzicht lijken te hebben in de diversiteit onder de kinderen en de verschillende manieren van aanpak daarin. Kan me voorstellen dat je het na gehoorde verhalen moeilijk vind om ze te stimuleren van lezen van info. Misschien zou je het toch moeten proberen,maar ja, dat kan ik makkelijk zeggen vanachter mijn computerschermpje:-)) Zelf ben ik een poosje peuterleidster geweest op een groep speciaal voor kinderen die extra aandacht nodig hadden. Bij ons kwam het erop neer dat er vooral allochtone kinderen zaten die de Ned. taal goed moesten leren plus het sociale vlak. Juist de diversiteit onder kinderen is zo leuk om mee om te gaan. En de ene leidster ligt wat meer met het ene kind en het andere weer met het andere. Op die manier is het heel goed mogelijk om ieder kind de extra aandacht te geven die het nodig heeft echt waar (ook al zijn het er 17, want veel kun je juist in groepjes doen, gewoon een kwestie van vantevoren het juiste werkje bij het juiste kind zoeken)!! Al de kinderen hadden nml. speciale aandacht nodig en die kregen ze ook. Maar ja, je moet dus maar net een team treffen die daar inzet in wil tonen en open staat voor nieuwe info e.d. Bijscholingen zijn goed, maar de leidster moet er wel wat mee gaan doen! Het ligt natuurlijk ook aan de achtergrond van een leidster. Ik zelf heb een HBO-SPH opleiding en heb jaren gewerkt op een schoolvoorbereidende groep met verst. gehandicapten. Had dus al ruime ervaring met kinderen met extra aandachtsbehoeften en hoe daar mee om te gaan. Maar waar een leidster werkelijk geinteresseerd is in de leefwereld van haar kinderen kan er echt heel veel. Denk dus niet te gauw dat jouw zoontje geen `extra` aandacht zou kunnen krijgen omdat dat ten kostte van de andere kinderen zou gaan!! Ieder kind verdient zijn eigen aandacht, dus jouw zoontje ook!!
Ik hoop dat hij nog steeds met plezier gaat en dat de leidsters toch wat gaan doen nav jouw vragen! Kan me voorstellen dat het je heel hoog zat, `t is tenslotte de peutertijd van je kind!
Succes! Groetjes Marieke
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    terug naar forumoverzicht -> Discussiepagina over kinderen Tijden zijn in GMT
Pagina 1 van 1

template created by sfgDesign