Anouk ervaarde veel stress op school. Ze had moeite met plannen en haalde slechte cijfers. Een opleiding is niet makkelijk. Het maakt ook niet uit op welk niveau je studeert en het heeft ook niet direct te maken met jouw iq. Er zijn meer factoren.
De slechte cijfers van Anouk
Wanneer je een vak niet haalt, daalt automatisch de motivatie. Je bent gefrustreerd. Anouk ervaarde precies hetzelfde. Ondanks dat Anouk enorm haar best deed op school, haalde ze bepaalde vakken niet. Met name vakken zoals Engels en Duits waren struikelblokken.
Voor haar gevoel maakte het niet uit hoe hard ze leerde. De slechte cijfers bleven binnenstromen. Hoewel ze op andere vakken, zoals wiskunde goede cijfers haalde. Bleven met name de taal gerelateerde vakken achter. De motivatie voor school daalde snel. Ze stak steeds minder tijd in huiswerk en leren voor vakken zoals engels en duits.
In gesprek met de leerling
De docent Duits van Anouk ging in gesprek met haar. Hierbij werden verschillende vragen gesteld om te achterhalen waar Anouk tegenaan liep. Vragen zoals:
- Heb je moeite met de stof?
- Vind je de stof te moeilijk?
- Maak je je huiswerk wel?
- Heb je voldoende tijd voor alle stof?
- Heb je voldoende begeleiding?
Uit dit gesprek bleek dat Anouk het vak niet ervaarde als moeilijk. Ze had moeite met het plannen van haar huiswerk. Daardoor raakte ze achter met de stof. Ze had nu ook geen zin meer om tijd en energie in deze vakken te steken. Ze stak extra tijd in vakken zoals wiskunde. De docent begreep uit dit gesprek dat Anouk een goede kandidaat was voor huiswerkbegeleiding.
Werken aan een goede planning met Anouk
Anouk gaf aan moeite te hebben met de planning van huiswerk. Ze vond het moeilijk om de juiste prioriteiten te stellen. Bovendien was ze slecht in het verdelen van haar tijd. Dit betekent dat Anouk zeker baat had bij huiswerkbegeleiding.
Een huiswerkbegeleider helpt je met het plannen van alle werkzaamheden. Anouk ging aan de slag met een huiswerkbegeleider. Met name voor de vakken Duits en Engels. Er werd een goede planning gemaakt. Die haalbaar en werkbaar is.
Hoe de motivatie van Anouk weer steeg
Anouk had een goede klik met haar huiswerkbegeleider. Ze planden langzamerhand alle werkzaamheden in. En dankzij deze goede planning en hulp bij het maken van haar huiswerk steeg ook de motivatie van Anouk.
Anouk kreeg weer plezier in alle vakken op school en haar stressniveau daalde enorm. Ze leerde van de huiswerkbegeleider hoe ze moest plannen, maar ook hoe ze haar huiswerk het beste kon aanpakken. En dit resulteerde ook in betere cijfers voor de vakken Engels en Duits.
Anouk ervaarde dankzij huiswerkbegeleiding hoe ze haar stressniveau kon verlagen. Maar bovenal weer plezier in alle vakken kon krijgen.