Allergenen zijn er altijd: de voeding die we dagelijks binnenkrijgen bevat hoe dan ook bestanddelen waar sommige mensen allergisch voor zijn. Het is voor die mensen dan ook belangrijk goed in het oog te houden welke en hoeveel van die allergenen aanwezig zijn in bepaalde voedingsmiddelen. Thuis is dit gemakkelijker in de gaten te houden dan wanneer je
Maar niet enkel de voeding die we thuis eten bevat allergenen, ook in de horeca zijn dergelijke stoffen aanwezig. Het belang van een goede controle van de voedingsmiddelen die in de horeca gebruikt worden, mag dan ook niet onderschat worden. Hiervoor werd een speciale regelerving ontwikkeld, de HACCP of Hazard Analysis Critical Control Points, die bepaalde zaken in de horeca moet regelen omtrent de voedselveiligheid.
De HACCP in de horeca
De HACCP-regelgeving zegt dat bepaalde factoren in verband met de voedselveiligheid bijgehouden moeten worden in de horeca. Het gaat vooral om maatregelen die gezondheidsbedreigingen moeten voorkomen, alsook het uitvoeren van controles en het beheren van de resultaten daarvan. Hierbij komt in de praktijk echter heel wat administratie kijken, die erg tijdrovend is. Die administratie vereenvoudigen is dan ook een essentiële stap in de richting van een energie- en tijdbesparende controledienst.
Eenvoud en inzicht bij de registratie
Allergenen in de horeca kunnen een ware bedreiging vormen voor mensen die kampen met een allergie. Een digitaal systeem dat meer overzicht biedt op de aanwezigheid van allergenen in producten is dan ook belangrijk. Vooral registratie en communicatie zijn twee factoren die veel aandacht verdienen in de horeca, en miscommunicatie is een van de grootste oorzaken van fouten.
De digitalisatie van bepaalde HACCP-processen kan dit echter oplossen. Hierdoor gaan teams binnen een bedrijf beter samenwerken dankzij een centrale database met gegevens. Het resultaat is een registratie én communicatie die overzichtelijk en transparant zijn.
Een HACCP checklist
Vervolgens biedt een dergelijk systeem ook een actuele lijst met onafgewerkte opdrachten in de keuken van de horecazaak. Hieraan kunnen eventueel uitleg en controles toegevoegd worden, zodat elke medewerker precies weet welke taken nog gedaan moeten worden en wanneer.
Eenmaal een opdracht is afgewerkt, wordt deze geregistreerd op naam, en kan deze snel teruggevonden worden in een taakgeschiedenis. Op die manier beschikt men ten alle tijde over een duidelijk overzicht, dat het voor keuring- of managementinstanties veel eenvoudiger maakt om controles te doen.
De registratie van THT
De houdbaarheid van voedingsmiddelen is, naast de aanwezigheid van allergenen daarin, ook een belangrijke factor die goed in het oog moet worden gehouden. De registratie van die THT-datum, waarbij fouten uit de kwestie zijn, is belangrijk om zowel de gezondheid van klanten als het imago van het bedrijf hoog te houden.
Verschillende allergenen in de horeca
Allergenen omvatten stoffen in voedingsmiddelen die bij sommige mensen niet door het lichaam getolereerd worden en dus een reactie teweegbrengen die de gezondheid of zelfs het leven van die persoon in het gedrang kunnen brengen. Enkele voorbeelden van allergenen zijn pinda’s, bepaalde soorten citrus fruit, lactose, enzovoort. De HACCP regelgeving heeft als doel horeca zaken te controles op de aanwezigheid van dergelijke allergenen om de gezondheid van de klant te garanderen.